PSEUDOTVŮRCI VELICE PILNĚ PŘIPRAVUJÍ PLNOST NEGATIVNÍHO STAVU
Mýtné: Úleva pro autobusy neprošla
5.12.2006
Praha - Novela, která by osvobodila linkové autobusy od placení mýtného, ve sněmovně neprošla. Poslanci se mimo jiné bojí, že by porušili smlouvu s firmou Kapsch.
Úlevu pro autobusy navrhl středočeský krajský úřad, který vede místopředseda ODS Petr Bendl. Ministerstvo dopravy, v jehož čele stojí jiný člen ODS - Aleš Řebíček, ji však nepodporuje.
Spolu s ním i poslanci dalších stran.
"Zákon nyní nemůžeme schválit. Obava, že by stát mohl porušit smlouvu s firmou Kapsch je velmi silná," potvrdil také poslanec Miloš Melčák (ČSSD) z hospodářského výboru.
Stát se totiž podle Melčáka zavázal, že nijak nenaruší "právní prostředí", které se týká mýtného. Podle výkladu několika lidí obeznámených se situací kolem mýtného se stát bojí porušit smlouvu s Kapschem, protože ta mu může zaručit vymáhání pokuty v případě, že se mýtné nespustí včas.
Ministerstvo dopravy včera oznámilo, že zkrátí zkušební dobu systému na pouhé dva týdny, aby výběr mýtného mohl "na ostro" odstartovat v lednu. Stát také stále ještě vyjednává s firmou Kapsch, například o tom, kdo zaplatí škody, které způsobí vady systému po jeho spuštění a chystá se podepsat další dodatek ke smlouvě.
Co chce kraj
Bendlova samospráva chce, aby linkové autobusy, které jezdí jako veřejná doprava, neplatily mýtné. Každý kraj totiž musí na konci roku platit dopravním společnostem, které provozují veřejnou dopravu, jejich prokazatelnou ztrátu.
Pro kraje to představuje i miliardy výdajů ročně a středočeský kraj se obává, že po zavedení mýtného by se doplatky dopravním firmám ještě zvýšily a mohly by nastat i daleko větší komplikace než letos v srpnu v Ústí nad Labem.
Tam několik dní nejezdily autobusové spoje proto, že se kraj nedohodl s firmou na placení ztráty z veřejné dopravy, a pak jí vypověděl smlouvu. Od antimonopolního úřadu nakonec firma dostala pokutu 700 tisíc korun.
Středočeský kraj tvrdí, že novela zákona pomůže nejen krajům s placením ztrát dopravcům, ale ušetří v konečném důsledku i státu. Zjednodušeně řečeno: stát sice vybere od linkových autobusů mýtné a poplatky, ale kraje firmám musí uhradit ztrátu a pokud by na ni neměly, stát musí vymyslet způsob, jak jim peníze dát.
"Nechceme znevýhodnit veřejnou dopravu. Provozovatelé při fungování mýtného ale zaplatí víc než když si kupovali dálniční známky," řekl mluvčí krajského úřadu Martin Kupka.
Bendl pro satelitní systém
Bendl je znám jako dlouhodobý kritik systému mýtného, který vybral exministr Milan Śimonovský (KDU-ČSL). Vadí mu, že neumožňuje takovou koordinaci dopravy, jakou by nabízel satelitní systém. Vítězná firma Kapsch ale staví elektronické mýtné.
Krajská novela zákona se netýká jen mýtného na dálnicích. Autobusy by měly začít platit také za používání silnic první třídy, podle dohody s kapschem budou mýtné brány na silnicích I. třídy právě v polovině roku 2007.
"Pokud budou muset linkové autobusy platit, zatíží to i obce a občany," míní mluvčí Kupka. Kraj si spočítal, že zatímco dnes platí dopravcům ztrátu ročně 1,3 miliardy, tak po zavedení mýtného by zaplatil zhruba o 60 až 80 milionů víc. Podle kraje by dalších 20 milionů doplácela i města.
Pokud by krajský návrh zákona prošel, ušetřily by nejen krajem dotované linky, ale i čistě soukromí dopravci, třeba na ziskových linkách Praha-Brno. "To nebylo našim cílem," připustil Kupka. "Nezvažovali jsme to, jak odlišit tyto dopravce a dopravce, kteří jezdí naše linky. Stát ale musí zhodnotit, zda je mu milejší, že veřejná doprava bude konkurenceschopná vůči individuální dopravě nebo ne," dodal.
Zákon má velké vady
Ministerstvo dopravy ale tvrdí, že důvodem, proč zákon nemůže projít, není "jen" Kapsch. Zákon je špatný, říkají úředníci resortu.
"Pan ministr také chce, aby autobusy dopravní obslužnosti byly zvýhodněny, ale zákon má zásadní nedostatky," řekla mluvčí ministerstva Marcela Žižková.
Zákon by podle resortu vytvořil nerovnost podmínek pro autobusy a vlaky, které za použití tratí platí, autobusy by neplatily. Naprosté osvobození od poplatků by také mohla Evropská unie považovat za nedovolenou veřejnou podporu a zemi by hrozily sankce. A navíc by podle ministerstva státu chyběly příjmy z mýtného, se kterými už počítá.
Ministerstvo si myslí, že nejlepším řešením by bylo pouze dát autobusům jakousi slevu z placení mýtného. Ale všem, nejen linkám, které spadají do veřejné dopravy placené kraji a městy.
Přesto podle šéfa sněmovního podvýboru pro dopravu Melčáka není myšlenka zcela osvobodit linkové autobusy veřejné dopravy od poplatků zcela nepřijatelná. "Myslím, že by zákon mohl projít tak do roka," míní Melčák
7000 stran textů a 5000 obrázků o Vesmírných lidech Sil Světla najdete zde: